Par Ladies of Harley
Ladies of Harley(LOH) ir HOG atbalstīta programma, kas izveidota, lai mudinātu sievietes piedalīties HOG chapter pasākumos. Par LOH biedru nekļūst automātiski, turklāt jābūt aktīvai vai asociētai HOG loceklei. Par LOH biedru var kļūt gan moto braucējas, gan līdzbraucējas. Simbolika - LOH uzšuves un nozīmītes.
LOH misija ir iedrošināt sievietes piedalīties HOG rīkotajos pasākumos.
Harley Davidson kompānijas arhīvos ir atrodamas liecības par sievietēm motobraucējām un sievietēm līdzbraucējām.
Fotogrāfijās redzamas pieklājīgās, atbilstošās drēbēs, ģērbtas sievietes, kuras pozē uz nesen klajā nākušiem motocikliem. Atrodami fakti par sieviešu mīlestību un interesi par motocikliem un braukšanu.
Sievietes braucējas ap 1910. gadu darīja to pašu, ko vīrieši-brauca gan garās distances, gan brīvdienu atpūtas braucienos kopā ar draugiem. Daudzi šie fakti un foto tika publicēti žurnālā "Entuziasts" 1916.gadā.
Vivian Bales no Albānijas (ASV) pievērsa sev uzmanību ar savu 5000 jūdžu braucienu no mājām, caur Vidusrietumdaļu un atpakaļ , ieskaitot HD rūpnīcu Milwaukee. Viviāna tika attēlota uz diviem žurnāla "Entuziasts" vākiem un vēlāk ieguva iesauku Meitene Enuziaste.
Dorotija Robinsone, dīlera Earla Robinsona sieva, piedalījās sacensībās līdzās vīriešiem. Viņas sasniegumu vidū bija uzvara spriedzes pilnajās sacensībās.
1930.gadā ASV tika atklāts pasaulē pirmais sieviešu motoklubs "Motor Maids", kuru dibināja Linda Pugeau. Šis klubs kļuva par otru mājvietu Dorotijai Robinsonei un neskaitāmām citām sievietēm. Pēc laika tika izveidoti arī citi klubi, piemēram "Ladies of Harley", "Women in Therapist Wind", "Women of Wheels". Šie klubi pulcēja daudz sieviešu, pārsvarā Ziemeļamerikā.
Stāsti par sievietēm ar Harley Davidson motocikliem ir daudz. Ir ļoti laba grāmata "Hear the Roar" (Dzirdi mani rūcot), ko sarakstijusi Anna Ferrāra (1996).
1915.gadā Avisa un Elija Hočkisas, māte un meita, brauca no Ņujorkas uz Kaliforniju, lai piedalītos Sanfrancisko Pasaules mēroga saietā, līdz ar to kļūstot par pirmajām sievietēm, kas šķērsojušas ASV ar motociklu. Viņas brauca ar 3-ātrumu V-twin Harley Davidson motociklu, kam pievienots blakusvāģis. Viņām bija nepieciešami 2 mēneši, lai to izdarītu, tādā veidā pabijušas abos ASV krastos.
Nākamajā gadā divas jaunas sievietes, Adelīna un Augusta Van Burenas, nopirka divus "Indian Powerplus" motociklus. Arī viņas veica līdzīgu braucienu caur ASV. Viņu 3300 jūdžu ceļojums ilga gandrīz divus mēnešus, turklāt nācās tikt galā ne tikai ar neremontētiem ceļiem, bet arī ar sociālo spiedienu. Reiz viņas tika arestētas par bikšu valkāšanu publiski.
Versija Stringfilda, zināma kā Maiami Motociklu Karaliene, sāka braukt ar motociklu, kad viņai bija 16 gadu. Viņa bija pirmā afro-amerikāniete, kas viena pati šķērsoja ASV, turklāt to izdarija 1929.gadā, 19 gadu vecumā, braucot ar "Indian Scout". Otrā Pasaules kara laikā viņa bija viena no moto-ziņnešiem ASV armijai.
1932.gadā Luīze Šerbina, vīra iedrošināta, sāka braukt ar motociklu. Viņa bija noraizējusies par reputāciju, tomēr drīz vien tika ar to galā. Luīze ir pirmā sieviete, kas sasniegusi Timagami mežu Kanādā 1937. gadā. Luīze arī iesaistijās vairākos motociklistu klubos, tādejādi radot Starptautisko Sieviešu Motobraucēju asociāciju (Women's International Motorcycle Association-WIMA), kas pastāv vēl mūsdienās.
50'-60' gados motobraucēja Anke Ieva Goldmana bija kaislīga ātruma un moto-triku fane. Šī skaistule bija moto braukšanas skolas skolotāja un 50-to gadu beigās kļuva populāra kā BMW simbols, kaut arī vēlāk brauca ar M.V.Augusta 750 cc 4-cilindru HotRoad, iespējams pirmā un vienīgā sieviete, kas to darījusi.50-tajos gados.
Marianna Vībere, žurnāliste no Beļģijas, izmēģināja "BMW R68" franču žurnālam "Motorcycle"(1952.g.nr 81,18.augusts) un sasniedza maksimālo ātrumu 160 km/h, tādā veidā pierādot, ka tas ir īsts sacīkšu motocikls.
1962.gadā Berila Šteina bija pirmā sieviete, kas viena braucot, ieguva 22 vietu "Isle of Men Tourist Trophy". Sacensības ir prasījušas vairāku cilvēkudzīvības un iegūtas daudz traumas. Sacensību trase bija 37 jūdzes gara un pa kalnainu apvidu. Vēlāk sieviešu solo braucieni tika aizliegti.
Iedvesmojošu stāstu ir ļoti daudz un izvēle, vai vadīt moci pašai, vai ļauties līdzbraukšanas priekam, ir tikai mūsu pašu ziņā!
Kristīne Pelcberga,
Ladies of Harley Officer.
Emīlija – pirmā sieviete motocikliste Ventspilī un iespējams pirmā Harlay Davidson īpašniece Latvijā
Skatoties uz šo visnotaļ korpulento dāmu, grūti ticēt, ka viņas lielais vaļasprieks bija velo- un motobraukšana, bet mūža sapnis – amerikāņu "mocis" "Harley Davidson". Tomēr tas ir nenoliedzams fakts. Kopš pirmajiem gadiem Ventspilī Emīlija Mateusa kļuva par aktīvu sporta biedrības "Spars" locekli, biedrības dibinātāja un "mūžīgā dzinēja" Kārļa Kampara domubiedri un atbalstītāju. Ventspils bija īsta riteņbraucēju pilsēta; arī Emīlija iegādājās velosipēdu un piedalījās dažādos izbraucienos un pat sacensībās. 20. gadu otrajā pusē, kad pilsētas ielās arvien biežāk rūca automašīnas un sparkšķēja motocikli, Emīlija Mateusa iegādājās savu "Harley" un ātri vien apguva braukšanas iemaņas. Tobrīd viņai bija 45 gadi… Brašā sieviete iekļāvās Ventspils motosportistu – tālaika "rokeru" pulciņā kā savējā; lieki piebilst, ka viņa šajā "veču pulkā" bija vienīgā dāma. Kurš vairs pateiks, cik daudzos braucienos un krosos Emīlija piedalījās, taču daži aprakstīti tālaika presē. Īsts "kroņa brauciens" bija tūre Ventspils–Cēsis 1928. gada 1. janvārī, saltā un sniegotā ziemā (par to rakstījām agrāk) kopā ar radinieku studentu Jēkabsonu. Arī mūsdienās tas nebūtu vienkārši, lai gan tālaika un tagadējo ceļu kvalitāti grūti pat salīdzināt. Abi braucēji piedzīvoja gan lielceļa apledojumu, gan necaurredzamu puteni, tomēr laimīgi tika galā, ar nakšņošanu Rīgā. Kādā citā Rīgas braucienā 1930. gada martā Emīlijai Mateusai sanāca nepatikšanas; avīzes par to rakstīja tā: "Pazīstamā motocikliste Mateusa kundze bija ar savu mašīnu iebraukusi Rīgā. Brīvības un Lāčplēša ielu krustojumā, vairīdamās no sadursmes ar vieglo auto, viņa uzbraukusi uz trotuāra. Mašīna pagāzusi zemē kādu rīdzinieci, kurai vārīgi savainotas kājas" ("Ventas Balss"), bet sociāldemokrātu "Jaunā Dzīve" indīgi piezīmēja: "Ventspils motocikliste drāž Rīgā pa trotuāru".
Ja kāds domā, ka ekstrēmi sporta veidi un ļaušanās "izaicinājumam" ir tikai jaunāko laiku "produkts", tad viņš smagi maldās. To pierāda 1928. gada 27. janvāra "Ventas Balsī" ievietotais Ventspils motosportistes, "Harley Davidson" motocikla īpašnieces E. Mateusas stāsts par aizraujošu motobraucienu visnotaļ skarbos apstākļos, ko šeit citējam gandrīz pilnā apmērā, lai lasītājs varētu izbaudīt stāstījuma šarmu.
"Jaungada dienas pēcpusdienā izbraucu ar brālēnu stud. A. Jakobsonu uz Rīgu. Līdz Ugālei ceļš bija teicams, un nesatikām arī neviena pajūga, tā kā varējām attīstīt diezgan lielu ātrumu. Aiz Ugāles līdz Spārei ceļš bija apledojis, tāpēc braukšanas tempu vajadzēja samazināt. Ceļā no Spāres uz Stendi dabas ainavas strauji mainījās. Kailie apsalušie lauki ietērpti biezā sniega segā. Ceļš kļūst apbrīnojami līdzens, un mēs ar lielu ātrumu, kurš aiz Stendes vēl palielinās, viegli lidojam uz priekšu zem motora ritmiskās dūkoņas. Liekas, it kā mūsu ķermeņi būtu zaudējuši svaru. Motora spēcīgais prožektors tāli urbjas nakts tumsā. Telegrafa stabi ceļmalā svilpdami joņo gar mums. Te mēs strauji ceļamies kalnā, te reibinošā ātrumā ripojam lejā. Gar ceļu mežmalā redzas dažreiz drausmīgas, zaļganas uguntiņas. Tas ir meža zvēru acu mirdzums, kuri apbrīno savādos viesus. Tā joņojot, beidzot nonākam Tukumā. Tīri negribas ticēt, ka esam tik tālu no Ventspils. Rīta agrumā traucamies tāļāk uz Rīgu cauri Slokai. Pēc Rīgas – tālāk uz Vidzemes vidienu – Cēsīm. Siguldā mūs pārsteidz šausmīgs sniegputenis, ceļi bieži aizputināti kupenām cilvēka augstumā. Braucam pa laukiem un mežiem, sniegs lipina acis ciet, bet pie lielāka kustības ātruma sniega kristālīši sāpīgi pļaukā seju. Lūpas asiņo un acis asaro, bet mēs ar nenogurstošu enerģiju cīnāmies ar dabas spēkiem un kā uzvarētāji nonākam Cēsīs. Vēl daži kilometri, un esam sasnieguši galamērķi. Siltumā, pie tējas glāzes un klavieru skaņām atdzīvinājām mūsu sastingušos locekļus, bet ausīs vēl skan motora rūkoņa un acu priekšā sapņainā tālumā aizvirzās kaleidoskopiskie dabas skati un zvēru acu zaļais mirdzums. Pēc pāris dienu ciemošanās sēdāmies atkal uz motora, kas mūs laimīgi bez klizmām pārnesa Ventspilī".
Kā atzinības balvu par šo braucienu "Harley Davidson" firmas pārstāvis uzdāvināja Mateusai skaistu un jaudīgu motocikla prožektoru.
Emīlija Mateusa, dzimusi Grencupe.
Emīlija dienasgaismu ieraudzīja Rīgā 1882. gada 26. augustā.